محمود اعتصامی در جمع خبرنگاران با تقدیر از اطلاعرسانی خبرنگاران و تبریک روز خبرنگار به فعالیتهای عمرانی شهرداری اشاره کرد و گفت: برخی از مناطق شهر زیراب در طول 35 سال اخیر رنگ و بوی خدمات را ندیده بود که با تأمین قیر توسط اداره راه و شهرسازی تا دو ماه آینده بیش از 50 درصد از محور اصلی و فرعی شهر زیراب روکش آسفالت میشود.
هزینه 510 میلیون تومانی برای آسفالت و ایجاد جدول شهر زیراب
وی با بیان اینکه احداث سنگشکن برای ایجاد درآمد پایدار در شهر زیراب لازم است بر لزوم همکاری و همراهی آب منطقهای و اداره صنعت، معدن و تجارت سوادکوه تأکید کرد و افزود: 510 میلیون تومان در آسفالت و ایجاد جدول شهر زیراب در سال جاری هزینه شده است.
شهردار زیراب با اشاره به سیل اخیر در شهر به ساخت حدود 60 متر دیوار حائل در پاییندست پل فجر و نقش آن در ایجاد مانع در تخریب ساختمانهای مسکونی و تجاری اشاره کرد و گفت: سه پیمانکار در احداث دیوار حفاظتی شهر زیراب هستند و بعد از 23 روز از سیل زیراب تنها ماشینآلات شهرداری ساری در حال همکاری با ما هستند.
استقبال از طرحهای مشارکتی مردم با شهرداری
اعتصامی از آغاز پی کنی دیوار حفاظتی جنب پل کوثر به متراژ 100 متر توسط شهرداری اشاره کرد و گفت: آب منطقهای برای فعالیت فنی خود خواستار توقف ادامه طرح شد، اما تاکنون فعالیتی از طرف آب منطقهای انجام نشد و در هفته آینده جلسه نهایی با آنان انجام میشود.
وی با بیان اینکه نشستی با ساکنان منطقه ایستگاه آلاشت و پارک معلم برای دیوارکشی رودخانه در آن منطقه انجام شد، افزود: برای این فعالیت عمرانی نیز یکمیلیارد و 900 میلیون تومان برآورد هزینه شد که 255 میلیون تومان سهم اهالی بوده که این مبلغ با پایان زمانبندی 10 روز انجام نشده است.
اعتصامی با بیان اینکه متراژ حریم و بستر رودخانه تالار به ما اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: شهرداری زیراب 30 متر بستر و 20 متر حریم رودخانه را در ساخت و سازها رعایت کرده است و در سال 84 نیز آب منطقهای به صورت کتبی ساخت و سازها با رعایت حریم 20 متر را بدون مانع ذکر کرده بود.
اعتصامی با اشاره به طرح المان میدان شهر زیراب و تهیه طرح آن و برآورد هزینه 300 میلیون تومانی در سال گذشته، افزود: هزینه المان شهر زیراب به 500 میلیون تومان افزایش یافته که به دلیل چهار بانده شدن محور سوادکوه با ممانعت دستاندرکاران روبرو شده است.
پل موقت 2 منظوره هیچ نقشی در تخریب منازل زیراب نداشت
شهردار زیراب با بیان اینکه از ابتدای سیل اخیر زیراب در مناطق سیل زده حضور داشتم، افزود: پل موقت دو منظوره که در سال 81 توسط دفتر فنی استانداری مازندران ساخته شد هیچ نقشی در تخریب منازل زیراب نداشت و حاضرم در هر مرجعی برای اثبات این موضوع حضور یابم.
به گفته وی، 150 متر بالاتر از پل موقت شاهد انحراف مسیر آب رودخانه به دلیل وجود چوب و سنگ حاصل از سیل در مناطق بالادست بودیم و به دلیل عدم امکان ورود ماشینآلات سنگین به درون رودخانه در روز سیل از ستاد بحران و هلالاحمر خواستار اختصاص بالگرد برای حمل هوایی چوب و باز شدن مسیر رودخانه شدم که اجرایی نشده است.
اعتصامی با اشاره به اینکه تا 11 صبح روز سیل به دلیل گستردگی سیل در سطح شهرستان مسئول و ماشینآلاتی به کمک شهرداری زیراب نیامدند، گفت: پس از سیل هیچ دستگاهی یک ریال هم به شهرداری زیراب کمک نکرده است و مبالغ قول داده شده ستاد مدیریت بحران کشور هم به استان برای اختصاص به شهرداری زیراب واریز نشده است.
وی معتقد است، نظرات کارشناسی در موضوع سیل اخیر زیراب دارای اشتباهات زیادی است و پل موقت مورد نظر آنان که به عنوان عامل مهم تخریب منازل بیان شده مربوط به دفتر فنی استانداری بود که باید از دیدگاه کارشناسان مربوط به آب هم استفاده میشد.
طرحهای گردشگری در رودخانه تالار بعد از دیوارکشی قابل اجرا است
اعتصامی با تأکید بر اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر زیراب همه تلاش خود را برای ایجاد درآمد پایدار انجام داده است، به برنامهریزی برای ایجاد سنگشکن و طرحهای گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: طرحهای گردشگری در رودخانه تالار بعد از دیوارکشی قابل اجرا است.
شهردار زیراب با اشاره به اینکه شهرداری در کمیسیون ماده 100 رأی ندارد و تنها دبیر اجرایی آن است، بیان کرد: اگر دو طرف رودخانه تالار در شهر زیراب دیوارکشی شده بود هیچ ساختمانی تخریب نمیشد و لایروبی نکردن و عدم نظارت مناسب مهندسان ناظر بر ساختمانهای حاشیه رودخانهها که بر طبق قانون این نوع ساختمانها و ساختمانهای حاشیه ساحل باید 8 تا 10 متر شمعکوبی شود که هیچ یک از ساختمانهای حاشیه رودخانه تالار زیراب را شامل نشده است.