يکي از طرح هاي عجیب که مطالعات آن از سال هاي گذشته کليد خورد، طرح انتقال آب از درياي مازندران به استان سمنان است. اين طرح در سال 88 به تصويب رسيد و مطالعات نخست آن در سال 91 و دولت دهم آغاز شد.
اما از همان ابتدا به دلایل آن که انتقال و تصفیه آب دریای خزر به استان سمنان هزینه زیادی را برای کشور در بر دارد (هزینه آن طبق اظهارات وزیر نیرو در دولت دهم تا 7 میلیارد دلار برآورد شده بود)، هم چنین اثرات زیست محیطی دخل و تصرف در طبیعت، افزایش آلاینده ها، پیشروی کویر به دلیل بر جا ماندن املاح نمک، نابودی محیط زیست در اثر مراحل این انتقال، نابودی حیات آبزیان دریای خزر، آلاینده های حاصل از شیرین شدن آب و واکنش های شیمیایی در صورت اجرای طرح، حرکت ریزگرد ها وغبارهای حاصل از انتقال آب و کویری شدن منطقه و… دوستداران محیط زیست به اجرای این طرح واکنش نشان دادند.
با اعتراض شدید فعالان محیط زیستی، صاحب نظران و جامعه خبری با توجه به طرح های اجرا شده که منجر به خشک شدن دریاچه ارومیه و نابودی آبزیان شد، دولت دهم نتوانست این طرح را اجرا کند.
با روی کار آمدن دولت روحانی این بحث دوباره در رسانه ها مطرح شد. از این رو فعالان محیط زیستی با تشکیل کمپین نه به انتقال آب دریاچه مازندران و نه به انتقال آب کاسپین در فضای مجازی، به سکوت و انفعال مسئولان مازندران در خصوص اجرای این طرح واکنش نشان دادند و مقابله با تهدید زیست محیطی این انتقال آب را خواستار شدند.
مجلس با انتقال آب دریای خزر مخالفت کرد
مجلس در نوبت سوم جلسه روز گذشته، با برداشت و انتقال آب از دریاچههای بسته به ویژه خزر، تالابها و سایر زیستگاههای حساس کشور برای تأمین آب شرب با هدف مدیریت جامع منابع آب کشور مخالفت کرد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین مصوبه دیروز خود به ماده بررسی ماده 45 لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه پرداختند و در جریان این ماده، دولت را مکلف کردند به منظور مقابله با بحران کمآبی، رهاسازی حقآبههای زیستمحیطی برای پایداری سرزمین، پایداری و افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادلبخشی به سفرههای زیرزمینی و ارتقای بهرهوری و جبران ترازنامه آب، بهمیزانی که در سال پایانی برنامه، 11 میلیارد مترمکعب شود، اقداماتی را اجرا کند.
در ادامه ماده 45 این لایحه، نمایندگان مجلس با حذف بند ح با برداشت و انتقال آب از دریاچههای بسته به ویژه خزر، تالابها و سایر زیستگاههای حساس کشور و انتقال آب بین حوضهای داخلی جدید پس از ارزیابی اثرات زیستمحیطی، تأمین نیازهای مبداء و حق آبه زیستمحیطی و اعمال روش های مدیریتی منابع آب و افزایش بهرهوری برای تأمین آب شرب در شرایط بحران دائمی و با هدف مدیریت جامع منابع آب کشور مخالفت کردند.
نمایندگان مازندران
نکته حایز اهمیت نقش نمایندگان مازندرانی مجلس بوده که با اتحاد آرا در این بحث به نتیجه رسیده اند و حتی نقش دکتر لاریجانی هم بی تاثیذ نبوده است. دست مریزادی به نمایندگان استان داشته و در ادامه راه، مردم مازندران انتظار همچین اتحادی را دادا هستند. متاسفانه بعضی از دوستان تحقق این مورد را در نقش یک نماینده دانسته که جای تعجب دارد. منیت را به ما تبدیل نماییم.