اراضی ملی گاودشت، زمین ۴۱۰ هکتاری واقع در بخشبندپی غربی شهرستان بابل است که با عنوان مرکز تحقیقات استراتژیک کشاورزی زیر نظر مستقیم وزارت جهاد کشاورزی فعالیت میکند.
نخستین بار، اسفند ماه ۹۳ بود که عزت اله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در مجلس با دعوت تنی چند از مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری به این اراضی (بدون هماهنگی با همکاران و مسئولین بابلی)، بحث تغییر کاربری آن و تبدیل به فرودگاه را رسانهای کرد. یوسفیان در مصاحبههای خود با رسانهها از موافقت وزیر جهاد کشاورزی با تغییر کاربری اراضی گاودشت و تبدیل آن به فرودگاه آمل خبر داد!
این مصاحبهها به همراه نامههای این نماینده، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر راه و شهرسازی، باعث واکنش مردم و مسئولان شهرستان بابل شد. امام جمعه، نمایندگان، فرماندار ویژه و…، بطور جدی با این اقدام مخالفت کرده و خواهان بازگشایی فرودگاه احمدکلا شدند.
این جریان که تا روز گذشته به فراموشی سپرده شده بود، با خطبههای امام جمعه در خصوص اقدامات دوباره برای تغییر کاربری،باعث بازگشایی دوباره این پرونده شد و منجر به ارسال نامه انتقادی امام جمعه و نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی شد.
یوسفیان در پاسخ به این پرسش که آیا اراضی گاودشت در محدوده شهرستان آمل واقع است که شما پیگیری مستمر و پی در پی در خصوص تغییر کاربری این اراضی داشتید و باعث واکنشها و مخالفتهای مردم و مسئولین شهرستان بابل شدید، گفت: از نظر تقسیمات کشوری هم در محدوده آمل و هم شهرهای همجوار است. شما اگر سند را ببینید، قسمتی از این اراضی را آمل و قسمتی را بابل در اختیار دارد.
وی افزود: اما بحث بر سر این است که آقایان، فوری همه چیز را بخشی و منطقهای میبینند که عقبافتادگی استان ما بر سر همین مساله است.
نماینده مردم آمل برای گفته خود این چنین شاهدسازی کرد: اگر الان سد هراز را میسازیم، این سد، ۲۷ درصد آبهای سطحی استان را جمع میکند که کمتر از ۱ درصد آن نیاز آمل است، آن ۲۶ درصد را باید چه کنیم؟ به دریا بریزیم؟ باید بابل، قائمشهر و… سهمی از آن ببرند. مگر الان آب آمل به شهرهای گروه الف و ب نمیرود؟ مگر شهرهای دیگر از چاههای آب آمل استفاده نمیکنند؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه باید مازندران را به عنوان یک کلانشهر ببینیم، از پروژه مترو گفت: شما متروی ما رو ندیدید، آنهایی که ندیدند باورشان نمیشود و آنهایی که آمدند و دیدند از این همه کاری که در بخش مترو انجام شد تعجب کردند.
وی ادامه داد: این مترو ۲۰۰۰ مسافر را جابجا خواهد کرد. اما مگر چند مسافر آملی در بین این ۲ هزار نفر هستند؟ ۱۰۰ تا ۱۵۰ مسافر، همه که آملی نیستند. این مترو مال همه هست.
یوسفیان با اشاره به اینکه فرودگاه ساری فقط به سارویها تعلق ندارد؟ و متعلق به همه مردم استان است تاکید کرد: نباید فوری مرزبندی کرد، چرا که هرچه ساخته شود به همه تعلق دارد و همه باید همراهی و همفکری بکنند. یک صنعت یا یک تولیدی اگر راه بیفتد برای همه است. لذا اینجا اگر کل اراضی هم متعلق به آمل نبود هیچ تفاوتی نمیکرد، ما مازندران را باید کلانشهر ببینیم.
نماینده دوره نهم و دهم مردم آمل در مجلس، ضمن تایید تعلق ۳۸۰ هکتار از اراضی ۴۱۰ هکتاری گاودشت به شهرستان بابل، در پاسخ به این سوال که چرا شما به تنهایی و بدون هماهنگی و همکاری با همکاران خود در بابل و مسئولین ارشد بابل اقدام میکنید؟ اینگونه پاسخ داد: آقای نریمان با تمام توان کمک میکردند و با تمام وجود این مساله را حمایت میکردند. آقای نجفی هم گفتند من هم کاملا همراهم شما بروید کارهای خود را بکنید. بارها و بارها با آقای نجفی صحبت کردم ایشان نظرشان مساعد است. شما اگر قانون اساسی را ببینید این سوال را نمیپرسید. یک نماینده، نماینده ملت ایران است و این پروژه، متعلق به کل استان است.
در پی اظهار نظر یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل در خصوص نظر مساعد علی نجفی نماینده مردم بابل با تغییر کاربردی اراضی گاودشت بابل و تبدیل آن به فرودگاه، با این نماینده بابل گفتگو کردیم. خلاصه این گفتگو به شرح زیر است:
نجفی در ابتدا با اشاره به اینکه راهاندازی فرودگاه در اراضی گاودشت در دستور کار نمایندگان بابل و مسئولین شهرستان و استان نیست، به تکذیب اظهارات یوسفیان پرداخت: ما هیچ صحبت رسمی و جدی با همدیگر نداشتیم. در واقع کارشناس این مسایل نیستم که بخواهم اینگونه مسایل را به لحاظ فنی تایید کنم. بنابراین، باید با حفظ سه اصل حفظ یکپارچگی، حفظ کاربری و استفاده موثر از زیرساختهای موجود در این اراضی ۴۰۰ هکتاری، به بهرهبردای موثرتر از این اراضی اهتمام ورزید.
وی گفتگوهایش با وزیر راه و شهرسازی و وزیر جهاد کشاورزی را مورد اشاره قرار داد: وزرا این گونه اقدامات را جدی نمیگرفتند، اگرچه به برخی مکاتبات نماینده محترم شهرستان آمل و وزارتخانههای یاد شده استناد کردم، صراحتا تاکید میکردند که راهاندازی فرودگاه اساسا اقتصادی نیست. بخشی از فرودگاههای کشور بدون استفاده است، اینجا هم که در نزدیکی تهران است و با توجه به مشکلات اعتباری و بودجه دولت، در دستور کار نخواهد بود.
نماینده دور دهم مجلس از وزارت جهاد کشاورزی خواست در خصوص احیا و بهرهبردای موثر از ظرفیتهای مرکز گاودشت بابل و برنامهریزی شایسته برای تبدیل این مرکز به قطب کشاورزی و دامپروری و صنایع تبدیلی جانبی در راستای اقتصاد مقاومتی اهتمام ورزد.
وی از نماینده مردم آمل خواست خیلی نگران سفر شهروندان مازندران به پایتخت از طریق پرواز نباشد، چرا که بر اساس شاخصهای اقتصادی و بر اساس اشاره وزیر راه و شهرسازی، این امر به هیچ وجه اقتصادی نیست.
نجفی با بیان اینکه باید از ظرفیتها و توسعه فعالیتهای زیرساختی و زیربنایی در سطح شهرستان و استان استقبال کنیم، ولی نظرات کارشناسی، نظرات و ملاحظات فنی، طرحهای توجیهی و امکانسنجی را باید لحاظ کنیم و از این منظر و بر اساس راهبرد اقتصاد مقاومتی، با توجه به ویژگیهای سرزمینی، شرایط اقتصادی، دامپروری و کشاورزی، این مرکز میتواند یک پایگاه و قطب بزرگ بر اساس فعالیتهای مربوطه باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مخالف فرودگاه نیست و زیرساخت آن در احمدکلا وجود دارد، اظهار داشت: ما با طرحهای توسعهای و کلان در سطح شهرستان بابل و استان مازندران کاملا موافقم. یکی از مشکلات مازندران، عدم توجه شایسته به این مساله و عدم استفاده موثر از ظرفیتهای موجود است.
وی ادامه داد: اگر واقعا وزارت راه و شهرسازی علاقهمند است سرمایهگذاری کند و منابعی را برای فرودگاه در شهرهای مرکزی استان مازندران اختصاص دهد، ما مجموعه معظمی به نام فرودگاه احمدکلا داریم که سابقه استفاده فرودگاهی در گذشته دارد یک زیرساخت نسبتا آمادهای است که با توجه به نزدیکی به دریای مازندران و بزرگترین شهرستان مازندران، پیشنهاد مناسبتری است.
نماینده بابل ضمن تاکید بر حق هر نماینده در اظهار نظر پیرامون تمام مسایل کشور وفق اصول قانون اساسی، اما اقدامات صورت گرفته در خصوص اراضی گاودشت را فراتر از اظهارنظر و تصمیمگیری در قلمرو شهرستان دیگری که از قضا بزرگترین شهرستان استان است، دانست و تصمیمگیری در خصوص استفاده از ظرفیتها، مزیتها و ویژگیهای این شهرستان را حق طبیعی مسئولین، نمایندگان، نخبگان و دستگاههای ذیربط و مردم دانست.